- Rolls-Royce se před oficiálním oznámením ohlíží za svou elektrotechnickou historií
- Zároveň odhaluje mimořádnou věštbu otce-zakladatele Charlese Rollse
- Už v roce 1900 Rolls propagoval elektromobily a model Columbia považoval za nejlepší svého druhu
- Royce byl jedním z prvních elektrotechniků a vyráběl motory do tehdejších prvních elektromobilů
- Generální ředitel Rolls-Royce Motor Cars, Torsten Müller-Ötvös přislíbil představení elektrického vozu Rolls-Royce ještě v této dekádě
„Naše společnost se pouští do historického úkolu vytvořit vůbec první super-luxusní vůz na elektrický pohon a našeho cíle dosáhneme dříve, než si mnozí myslí.
Čerpáme z bohaté historie a dědictví, které jsou v našem oboru opravdu výjimečné. Naši zakladatelé a ti, kteří pracovali po jejich boku v prvních letech fungování značky, byli důležitými průkopníky, co se týče elektrické energie, a byli také předními odborníky automobilové výroby. S hrdostí a pokorou bych se proto rád podělil o jejich inspirativní příběhy a nabídl netradiční pohled na první dny naší společnosti.
Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel Rolls-Royce Motor Cars
ÚVOD
Elektrifikace je již dlouhou dobu propagována jako budoucnost automobilového pohonu. Výrobci stále více prosazují automobily s hybridním či elektrickým pohonem, což je zároveň podpořeno i rozšiřováním nabíjecí infrastruktury.
I Rolls-Royce nyní představuje svou strategii, kterou lze shrnout do třech hlavních bodů:
- Značka v tomto desetiletí (2020–2030) představí plně elektrický vůz
- Tento automobil bude čistě elektrický, nikoliv hybrid
- Na trh bude uveden teprve po splnění všech technických, estetických a výkonnostních standardů, které si společnost stanovila
Plány Rolls-Royce s elektromobilitou vzbuzují značný zájem a koluje o nich řada spekulací. Před dalšími oficiálními prohlášeními ale nejprve zveme média k ohlédnutí za jedinečným dědictvím značky v oblasti elektrického pohonu. Tato historie sahá až do doby před založením společnosti Rolls-Royce jako takové a dotýká se mnoha protagonistů, jejichž jména jsou s ní navždy spojena.
Proč elektřina?
Začátkem 20. století nebyl spalovací motor jediným ani nejčastějším pohonem raných motorových vozidel. Inženýři a výrobci automobilů se totiž po roce 1900 soustředili na tři konkurenční technologie: spalovací motor, parní energii a elektřinu.
Parní energie, i když byla relativně srozumitelná, sofistikovaná a v té době všudypřítomná v průmyslu i dalších formách dopravy, se brzy ukázala jako nejméně praktická pro použití v silničních motorových automobilech. Proto padla volba na vnitřní spalování a elektřinu. Ty spolu soupeřily o vedoucí postavení.
Elektřina tehdy tuto bitvu prohrála hned ze dvou důvodů: extrémně krátký dojezd a absence infrastruktury nabíjecích stanic. O století později čelí rozšíření elektrického pohonu, i přes značný technologický pokrok, stále mnoha výzvám, a to jak v infrastruktuře dobíjecích stanic, tak i v přijetí ze strany veřejnosti.
Vlastnosti elektrické energie, které už tehdy lákaly konstruktéry, jsou zejména tichý provoz, okamžitý točivý moment, velký výkon a absence výfukových plynů, což je lákavé i v dnešní době, a to hlavně u luxusních automobilů.
Právě tyto vlastnosti elektřiny jsou pro společnost Rolls-Royce motivací k závazku vytvořit v této dekádě plně elektrický vůz. Čerpat přitom bude z vlastní jedinečné historie spojené s elektrickým pohonem, která se začala psát ještě před vznikem samotné společnosti a v níž vystupují klíčové osobnosti, kterým se podařilo vytvořit nejslavnější automobilovou značku na světě. Vše začíná u samotného Henryho Royce.
Henry Royce
Narodil se v roce 1863 a byl jedním z prvních elektrotechniků na světě. Poté, co musel kvůli špatné finanční situaci v rodině přerušit učení u železnic Great Northern Railway, pracoval krátce jako nástrojař ve společnosti, kde se také poprvé setkal s elektrickou energií.
V roce 1881 nastoupil do společnosti Electric Light & Power Generating Company (EL&PG) v Southwarku. Po práci navštěvoval večerní kurzy elektrotechniky v London Institute, kde jako dítě absolvoval pouze jeden rok formální školní výuky. O rok později, v pouhých 19 letech, se přesunul do nové dceřiné společnosti EL&PG s názvem Lancshire Maxim-Weston Electric Co. Ltd, kde působil na pozici hlavního elektrikáře, jenž zajišťoval chod pouličního a divadelního osvětlení města Liverpool. Společnost však do dvou let ukončila provoz a pracovitý Royce se rozhodl začít pracovat sám na sebe. Jeho nový podnik s názvem F H Royce & Co vyráběl z počátku jen malá elektrická zařízení, jako jsou zvonky, lampy, pojistky a vypínače. Obchod vzkvétal, a tak se brzy rozhodl vyrábět větší a složitější zařízení včetně dynam, elektromotorů a navijáků. V roce 1902 dodával Royce své elektromotory londýnskému výrobci baterií, společnosti Pritchett & Gold, který svou výrobní kapacitu rozšířil i na elektromobily.
Ačkoliv sám Royce nikdy elektromobil nevyrobil ani nevlastnil, vytvořil spalovací motor, jenž poskytoval takový zážitek z jízdy, s jakým si dnes spojujeme právě elektrický pohon: vysoký točivý moment, tichý chod a dojem jednoho nepřetržitého výkonného rychlostního stupně.
Ctihodný Charles Rolls
Charles Rolls byl také velmi nadaným konstruktérem. Jeho nadšení pro elektřinu však začalo ještě mnohem dříve. Když mu bylo pouhých devět let vybavil svou ložnici elektrickým zvonkem, který byl propojen do stájí The Hendre v domě rodiny v Monmouthshire.
V roce 1896 odcestoval v 18 letech do Paříže, kde si koupil své první auto. Byl to Peugeot Phaeton o výkonu 3 ¾ koní. O dva roky později si, ještě jako student inženýrství na univerzitě Cambridge, pořídil svůj jediný automobil na elektřinu. Bylo to vozidlo americké výroby s názvem The Columbia Electric Carriage, prodávané jako „City & Suburban“. Rolls jej tehdy považoval za nejlepší ve své kategorii.
V rozhovoru publikovaném v časopise The Motor-Car Journal z dubna roku 1900 Rolls popisoval elektrický pohon takovým způsobem, že o sto let později nesou tyto věty téměř prorocký nádech:
„Elektromobil je naprosto bezhlučný a čistý. Je bez zápachu i vibrací a jakmile bude vybudována síť nabíjecích stanic, bude velmi užitečný. Zatím ale nepředpokládám, že by nyní byly elektromobily použitelné – alespoň pro mnohé nadcházející roky.“
Rolls alespoň malinko přispěl k vyřešení tohoto problému vystavením nabíjecí stanice u jeho autosalonu na Lillie Road ve Fulhamu pro soukromé či pronajaté elektrické vozy, které v té době brázdily Londýn.
Rolls v roce 1904 souhlasil s tím, že se stane jednatelem společnosti Contal Electromobile. Když se ale setkal s Henrym Roycem a uviděl jeho nový motorový vůz, dohodu okamžitě zrušil. Jak správně předpověděl, trvalo ještě velmi dlouho, než se elektromobily staly životaschopnými ve všech ohledech.
Řada dalších průkopníků
Zatímco Rolls a Royce jsou známými zakladateli, ostatní, možná méně známí lidé, se zapojili do řady událostí, které vedly k vytvoření značky Rolls-Royce. I oni byli světélkujícími světly motorismu a elektrické energie na počátku 20. století; historie a značka samotná je spojena se všemi následujícími:
Henry Edmunds
Na začátku své kariéry pracoval Henry Royce pro Brush Electrical Engineering Company Ltd, kde se setkal s inženýrem Henrym Edmundsem. Ten se zapsal do historie, když 4. května 1904 v hotelu Midland v Manchesteru prohlásil: „Pane Royci, mohu Vám představit Charlese Rollse?“
Jako přítel Josepha Swana (vynálezce žárovky) a Thomase Edisona (vynáleze téměř všeho ostatního) byl průkopníkem v oblasti elektrického osvětlení, trakčního a telefonického vedení a byl u vůbec prvního úspěšného záznamu zvuku i prvního telefonátu. Byl také přizván k odhalení první elektrifikované podzemní železnice potom, co přesvědčil inženýra zodpovědného za vznik linky z Londýna do Soutwicku s názvem London´s City & Soutwick Railway (nyní součást linky Northern Line londýnského metra), aby provozoval vlaky poháněné elektřinou místo páry.
Claude Johnson
Ramenatý extrovert a talentovaný prodejce Johnson se sám nazýval „spojovníkem Rolls-Royceu“. V roce 1903 opustil svůj post jednatele Automobilového klubu Velké Británie a Irska, mezi jehož členy patřil i zmiňovaný Henry Edmunds, aby mohl začít pracovat pro společnost Paris Singer´s City & Suburban Electric Carriage, která vyráběla v Británii automobily.
Po necelém roce však společnost opustil a odešel do C S Rolls and Co, kde zaujal post generálního ředitele Rolls-Royce Ltd. Byl zodpovědný za velkou část nejranější publicity společnosti: v reklamách pro britský a americký trh popsal Rolls-Royce jako „benzínový vůz stejně hladký a tichý, jako je vůz elektrický“. Aby byla symetrie kompletní, stal se Paris Singer, bývalý zaměstnavatel Claudea Johnsona a majitel společnosti Paris Singer´s City & Suburban Electric Carriage, prvním majitelem vozu Rolls-Royce na světě.
Elektrifikace Goodwoodu
V odkazu na tyto zakladatele zůstává dnešní Rolls-Royce Motor Cars stále průkopníkem v oblasti elektrifikace. Jakmile se na trh dostane první plně elektricky poháněný Rolls-Royce, bude tento moment vyvrcholením výzkumu a vývoje, který v Domově vozů Rolls-Royce v Goodwoodu probíhá již přes deset let.
2011 – Phantom Experimental Electric (102EX)
V roce 2011 přišla značka s vozem Phantom Experimental Electric s označením 102EX, což byl plně funkční a homologovaný špičkový produkt poháněný elektrickými bateriemi.
Hlavním záměrem nebyla výroba, ale sloužil spíše jako testovací vůz pro klienty, VIP osoby, média i nadšence, kteří si chtěli vyzkoušet elektricky poháněný vůz a podělit se o svůj zážitek, myšlenky i obavy přímo s designery a konstruktéry z Rolls-Royce.
Zážehový motor s obsahem 6,75 l a 12 válců byly u tohoto automobilu nahrazeny lithio-iontovým akumulátorem na zadní nápravě a baterie byly připojeny k jednostupňové převodovce s integrovaným diferenciálem. Díky tomu mohl vůz dosáhnout maximálního výkonu 290 kW a točivého momentu 800 Nm, zatímco klasický Phantom s V12 dosahoval výkonu 338 kW a maximálního točivého momentu 720 Nm při 3 500 otáčkách za minutu.
Ačkoliv Phantom Experimental Electric sklidil velké uznání za své technické úspěchy, zejména velmi tichý chod a působivý točivý moment, dlouhé nabíjení, omezený dosah a tříletá životnost baterie byly nadále překážkou, kterou Rolls-Royce musel vyřešit, aby splnil očekávání svých klientů.
2016 – VISION NEXT 100 (103EX)
Tento radikálně inovativní koncept vozu byl na trh uveden v roce 2016 jako symbol dlouhodobé vize luxusní značky. Představoval motorový vůz, který nabízí skutečně individualizovanou mobilitu a pohlcující emocionální i smyslový zážitek.
103EX byl vybudován na čtyřech klíčových designových principech:
Zakázková karosérie umožnila klientům vlastnit vůz, který odráží jejich osobní vizi. Virtuální asistent a šofér s umělou inteligencí umožňují absolutně hladkou jízdu bez jakékoliv námahy. Interiér vytváří dojem velkolepé svatyně vyrobené ze vzácných a exkluzivních materiálů. Díky svým úctyhodným rozměrům – 5,9 m délka; 1,6 m výška vozu, zajistí komfortní dopravu do cíle cesty.
Tento kompletně autonomní motorový vůz byl postaven na pokrokové odlehčené platformě a je poháněn výhradně elektřinou.
Přípona EX v kódu vozu znamená, že se jedná o čistě experimentální vozidlo, které nikdy nebylo určeno pro výrobu. Po velkolepém debutu v Londýně se vůz vydal na tříleté světové turné a v roce 2019 se vrátil do svého domova v Goodwoodu.